dinsdag 16 september 2014

Opdracht 2: Het verschil tussen basis- en speciaal onderwijs.


DRS magazine online: Het verschil tussen regulier- en speciaal onderwijs.

Ellen de Jong en Wilma Veldhoen solliciteerden in 2001 op een basisschool: Ellen van SBO "de Akker" naar BO "de Rehobothschool" en Wilma van de Rehobothschool naar de Akker. Dit zijn twee verschillende typen onderwijs. Een goede reden om de bekijken hoe zij de verschillen tussen regulier- en speciaal basisonderwijs ervaren. Ik heb hun meningen samengevat.

In het orginele artikel word gesproken over het verschil tussen basis- en speciaal onderwijs. Ik heb dit in mijn samenvatting veranderd, omdat het SBO ook onderdeel is van het basisonderwijs.




Het verschil in de sfeer

Op het SBO heerst er meer sfeer. De kinderen worden hier geaccepteerd zoals ze zijn omdat de kinderen weten dat ze daar niet voor niets zitten. De leraren zijn meer betrokken bij de leerlingen. Op het plein zijn ze vaak in de buurt van kinderen te vinden. Op het BO geven kinderen elkaar al snel een stempel van bijv. dom of gek. Hier kunnen de kinderen op de gangen goed samenwerken. Er heerst veel rust. Op het SBO is er op de gang altijd iets te beleven.

Verschil in didactische vaardigheden

In het SBO is structuur belangrijk. Je moet concreet zijn, de kinderen erbij betrekken, motiveren en stimuleren. De kinderen leren vaak in kleine stapjes. Daarom moet je als leerkracht tevreden zijn met kleine vooruitgangen. Op het BO kunnen leerlingen goed zelfstandig werken, en werken zij op een andere manier samen.
 
Verschil in leerlinggedrag
Kinderen kunnen lastig verdrag vertonen op het SBO. Dit gedrag is al te verminderen door structuur aan te bieden. Je moet als leerkracht je eigen gedrag goed evalueren, omdat je met reacties het gedrag van het kind kan versterken. Op het BO kan het verbazen hoe leuk kinderen gesprekken met elkaar kunnen voeren. Je hoeft geen gesprekken te begeleiden en kan meeluisteren naar wat de kinderen elkaar te vertellen hebben. Dit kan wel het gevoel geven dat je overbodig bent.
 
Verschil in collegialiteit
Op het SBO valt op dat de leerlingen uit jouw klas ook de leerlingen zijn van je collega. Iedereen zorgt voor elkaar en elkaars leerlingen. Je moet ook afspreken welke regels je hanteerd voor bijv. het buitenspelen. Op het BO stem je leerlijnen af met collega's, maar werk je verder alleen in je eigen klas.
 
Andere verschillen
In het SBO mankeert alle leerlingen iets. Dat is de reden dat ze minder op elkaar neerkijken. In het SBO werk je minder leerstofgericht dan op het BO. Je probeert de kinderen zo veel mogelijk te leren, maar niet ten koste van hun welzijn. Het mooie van het SBO is dat er ruimte is om de hele ontwikkeling van het kind in de gaten te houden, zonder dat je de leerstofdruk voelt. In het BO werk je ook strikter volgens het rooster. In het SBO ga je daar flexibel mee om. Je neemt de tijd om conflicten op te lossen.
 
SBO-werkwijze op een basisschool?
In het SBO moet je niet alleen kijken naar het product, maar ook naar hoe dit product in stand is gekomen. Je kijkt meer naar de totaliteit van het kind. Het is belangrijk om kennis te hebben van gedragsproblemen en leerstoornissen die veel voorkomen op het SBO. Op het BO word beter gekeken naar het pedagogisch klimaat van de school. Dit is een voorwaarde om kinderen op te vangen die eigenlijk op het SBO thuishoren.

Klik hier voor het orginele artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten