Dyslexie
betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook
zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam,
terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van
dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen
verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen,
maar deze komen ook los van elkaar voor.
De oorzaak van dyslexie weten ze nog niet helemaal, maar wel is duidelijk dat het zich afspeelt in de hersenen. Het lijkt erop dat het hersengebiedje waar klanken aan schrifttekens worden gekoppeld, te zwak is aangelegd of moeilijk bereikbaar is.
De oorzaak van dyslexie weten ze nog niet helemaal, maar wel is duidelijk dat het zich afspeelt in de hersenen. Het lijkt erop dat het hersengebiedje waar klanken aan schrifttekens worden gekoppeld, te zwak is aangelegd of moeilijk bereikbaar is.
Erfelijkheid
Het staat
vast dat bij dyslexie sprake is van een erfelijke factor. Een kind dat één
ouder heeft met dyslexie, heeft 40 tot 50% kans. Bij twee dyslectische ouders
ligt dit op 80%.
Hoe herkent u dyslexie?
Het
belangrijkste kenmerk van dyslexie is dat er een hardnekkig probleem is bij het
aanleren en vlot toepassen van het lezen en spellen op woordniveau. Kinderen
met dyslexie hebben veel extra oefening nodig om het (technisch) lezen aan te
leren. Daarom is het van belang dat dyslexie bij een kind zo vroeg mogelijk
wordt ontdekt. Hoe eerder een gerichte aanpak van lees- en spellingproblemen kan
starten, hoe groter de kans op succes.
Algemene kenmerken
Kinderen met
dyslexie kunnen moeite hebben:
- om het verschil te horen tussen
klanken als m en n; p, t en k; s, f en g; eu, u en ui
- om de klanken in volgorde te zetten,
zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21'
- om de aandacht te houden bij
'klankinformatie' (gesproken woord)
- met het inprenten van reeksen,
bijvoorbeeld tafels of spellingsregels
- met het onthouden van vaste
woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
- met het onthouden van losse
gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
Problemen bij het lezen
De
leesproblemen van kinderen met dyslexie vallen het meest op bij hardop lezen.
Sommige kinderen hebben een traag leestempo en lezen de woorden spellend. Andere
kinderen hebben een hoog leestempo, maar maken daarbij veel fouten door te
raden. Er kan ook sprake zijn van een combinatie van beide.
Problemen bij de spelling
Kinderen met
dyslexie maken langdurig veel spellingsfouten en hebben, om dat te voorkomen,
veel steun nodig van spellingsregels. Het kan zijn dat ze één bepaald woord op
een bladzijde op verschillende manieren spellen. Kinderen met dyslexie proberen
vaak de spelling van specifieke woorden te onthouden. Dit is een enorme
belasting voor het geheugen. Bovendien beklijft de kennis meestal niet, omdat
ze het op een ongestructureerde manier in het geheugen opslaan.
Problemen bij het schrijven
Kinderen met
dyslexie schrijven vaak onleesbaar en maken veel doorhalingen. Bij leerlingen
die wel leesbaar schrijven, valt het trage schrijftempo op.
- Gebruik leuke matrialen die de aandacht te trekken van de leerling.
- Geduld is belangrijk.
- Begrip begrijp de leerlingen en erken het probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten