maandag 15 september 2014

Opdracht 2; Het jonge kind

Rouwverwerking

Jonge kinderen krijgen vijwel allemaal te maken met verliezen. Dit kan gaan om geliefde mensen of dieren uit hun wereld die verdwijnen. "Dood" is een woord dat ze kennen en gebruiken in hun gesprekjes en hun spel, maar ze weten niet precies wat het inhoudt.
Ze weten dat mensen en dieren dood gaan, maar het definitieve karakter van dood beseffen ze niet.

Scheiding van de ouders is voor kleuters ook moeilijk te begrijpen. Kleuters hebben nog een magisch wereldbeeld en zijn egocentrisch. Dit kan bij scheiding schuldgevoel geven. Bij verhuizing is alles wat makkelijker uit te leggen en kan contact vaak nog via te telefoon of door middel van logeren in stand gehouden worden, want pijnlijk blijft het.

Wanneer het kind lijdt onder een verlies, zijn er vaak allerlei veranderingen in het gedrag waar te nemen. Het kind heeft duidelijk ondersteuning nodig. Deze kinderen kunnen later nog poblemen krijgen; de koppeling met het oude verlies wordt dan niet zo makkelijk meer gemaakt.
De kinderen die het verlies wel uiten doen dit door agressief en tegendraads gedrag of ze trekken zich terug.

Vaak kan een klasseleerkracht door extra aandacht, zoals gesprekjes, het beladen thema bespreekbaar maken en daarmee de verwerking op gang zetten.

De leerlingen kunnen ook geobserveerd worden. Dit is om zo goed mogelijk in beeld te brengen hoe de situatie van het kind is. Zo kan je een doel vaststellen om het kind weer houvast en veiligheid te geven in de ontstane situatie. Zo kan het kind ook verwerken.
Het kind heeft dus veel ondersteuning nodig om het verlies te verwerken. Hierbij zijn er een hoop punten van belang. Het kind moet leren om met allerlei verschillende manieren met heftige ervaringen om te gaan.

Link: http://www.hjk-online.nl/hjk/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten