dinsdag 14 oktober 2014


Opdracht 4:  Het gebruik van het digibord.


 
Digitale schoolborden kortweg digiborden, zijn in het onderwijs niet aan te slepen.
Nog nooit was er een ICT aanpassing die zo massaal  werd omarmt als het digibord.
Daar waar niemand aan de email of het  leerleerlingvolgsysteem wilde wil nu iedere docent een digibord in zijn klas.
Het digitale schoolbord vervangt het krijtbord in de klas. Als docent sta je voor het bord en maak je aantekeningen.  Of je gebruikt bronnen of software om je verhaal te onderbouwen.
Je kunt ook een leerling voor het bord halen om te werken voor het digibord.
Daarnaast zijn er verschillende gadgets die de interactiviteit met de leerlingen verhogen. Een tablet, stemkastjes of zelfs een pda of laptop.
Op die manier kan je zelfs groepswerk ondersteunen.  Het digibord is waarschijnlijk zo populair omdat het zo dicht staat bij de dagelijkse praktijk van de docent. Met het digibord heb je meteen interactie met het digibord. Jouw vinger of de pen is de muis. Je hebt voortdurend allerlei bronnen binnen handbereik. Het geeft je een nieuwe dementie aan bestaande software, en kun je al je aantekeningen bewaren.
De combinatie van al deze dingen maak het digibord zeer populair.
Als scholen worden toegerust met digitale schoolborden of touchscreens, Wat heeft het digibord de kleuters te bieden?

Prentenboeken
Een prentenboek is net zo leuk om gewoon als boek voor te lezen tenzij er interactieve mogelijkheden zijn toegevoegd. Kunnen de kinderen bijvoorbeeld de hoofdpersoon door het verhaal heen laten bewegen? Zijn er geluiden of animaties aan toegevoegd of is het een zelfgemaakt digitaal prentenboek dan is er natuurlijk een duidelijke meerwaarde.

Binnenloopmoment
Tijdens het binnenloopmoment in de ochtend kun je een oefening op het digibord klaarzetten die kinderen samen met hun ouders kunnen doen.

 
Digibord als werkhoek
Zet het digibord in als werkhoek. Open of maak zelf een pagina waar de spelletjes bij het huidige thema op staan en laat een groepje kleuters zelf aan het digibord werken.

Mindmap
Maak een mindmap met behulp van afbeeldingen op het bord. Zet het begrip waarover je het met de klas wilt gaan hebben midden op het bord. Zoek vervolgens in Google samen met de kinderen plaatjes die ermee te maken hebben.

link:http://www.digibordopschool.nl/


 

2 opmerkingen:

  1. Je hebt in het artikel duidelijk geschreven en er staat goede informatie in. De lay-out is goed omdat je de blog makkelijk kan lezen. Dit artikel spreekt mij aan omdat ik later in de praktijk en nu ook al, het digibord gebruik.

    Tip: Bij de eerste alinea zou ik ook een titel zetten want nu begint de blog ineens.
    Tip: Verdeel de eerste alinea. De andere zijn ook kleiner en zo is het makkelijker te lezen.
    Top: Je hebt korte zinnen bij de meeste alinea’s. Zo wordt het niet langdradig en is de blog makkelijk te lezen.
    Top: Je had leuke tips of voorbeelden die ik later ook kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit artikel spreekt mij aan omdat wij zelf ook met digiborden werken en ik dit in de toekomst ook ga doen. Er staat veel bruikbare informatie in en er staan ook goede tips voor het gebruik in de blog. Wel zou ik de alinea's beter verdelen. Het eerste stuk is heel groot en je bent vaak begonnen op een nieuwe regel terwijl dat niet nodig was. Daar had ik meerdere kopjes van gemaakt. Ik mis ook een titel aan de bovenkant van de pagina, en je hebt geen jump-break toegevoegd. Ook staan er een paar spelfouten en fouten in de opmaak van de zinnen.

    BeantwoordenVerwijderen