Voor kinderen met de autisme spectrum stoornis PDD-NOS is een veilige omgeving op school en een goede begeleiding in de klas heel belangrijk. Dit zal het gedrag in de klas van deze kinderen ten goede komen. Lees hieronder meer over kinderen met PDD-NOS op school en wat PDD-NOS inhoudt.
Veilige omgeving
Kinderen met PDD-NOS hebben moeite met sociale interacties en kunnen zich minder makkelijk afstemmen op verwachtingen van de omgeving. Dat heeft gevolgen voor het gedrag in de klas van deze kinderen.Voor kinderen met PDD-NOS is een voorspelbare en veilige omgeving belangrijk. Dat betekent dat de omgeving zich voor een deel aan het kind zal moeten aanpassen. Het is belangrijk dat de leerkrachten van deze kinderen zich dat realiseren en dat ze inzien dat het starre gedrag wordt geleid door angst en geen kwestie is van koppigheid.
Ontwikkeling
Een van de kenmerken van kinderen met PDD-NOS is dat ze een vertraagde taalontwikkeling hebben. Ook kunnen alle niveaus van intelligentie mogelijk zijn, in tegenstelling tot het syndroom van Asperger, dat alleen bij normaal tot hoogbegaafde kinderen voorkomt.Kinderen met PDD-NOS verschillen net zoveel van elkaar als andere kinderen en ook zij ontwikkelen zich. Ze hebben weliswaar een aantal gezamenlijke kenmerken en vertonen vaak ander gedrag in de klas, maar vaak zijn er tussen hen nog meer verschillen dan overeenkomsten. De problemen veranderen met de leeftijd.
Ook de eisen die aan kinderen worden gesteld veranderen met de leeftijd (de klas waar ze in zitten). Vooral de overstap van basisschool naar middelbare school is soms erg groot. Dat kan van grote invloed zijn op het gedrag in de klas. Lees meer op de website:http://www.overgangpovo.nl/Algemeen/Supplementen/Autisme over de overgang van primair naar voortgezet onderwijs.
Begeleiding op school
De begeleiding van kinderen met PDD-NOS in de klas is maatwerk en begint met kennis over de stoornis. Belangrijk is dat de leerkracht zich verdiept in de stoornis en rekening houdt met de beperkingen die dit geeft bij de sociale vaardigheden van het kind en op het gedrag in de klas.Praktische aanpak (Tips):
- Reageer goed op het feit dat PDD-NOS kinderen slecht tegen wisselende situaties kunnen. Houd er rekening mee; reken de kinderen hier niet op af.
- Vermijd zoveel mogelijk abstract taalgebruik, dit begrijpen ze namelijk niet. Taalgebruik moet voor deze kinderen in de eerste plaats functioneel zijn.
- Autistische kinderen maken eigenlijk nauwelijks gebruik van kijken en luisteren (meer van ruiken en voelen). Dit moeten ze bewust leren. Geef het kind een reden om te luisteren of te kijken. Dit kan door m
iddel van gestructureerde opdrachten. - Kinderen met PDD-NOS willen graag alles hetzelfde houden. Daarom moet je heel langzaam veranderingen invoeren en plannen wijzigen. Doe dit stapsgewijs. Probeer panieksituaties zoveel mogelijk voor te zijn door het kind goed voor te bereiden.
http://www.youtube.com/watch?v=XRmCH-h20tc
Bekijk het filmpje.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten