Ik ben Daniëlle en ga iets vertellen over een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs.In het onderwijs zijn er altijd wel nieuwe ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het passend onderwijs dat nu gekomen is. Wat ook een nieuwe ontwikkeling is, is het handelingsgericht werken. Deze blog geeft meer informatie over het handelingsgericht werken.
Wat is handelingsgericht werken?
Handelingsgericht werken (HGW) heeft een doel voor het onderwijs. HGW wil de kwalieit van het onderwijs verbeteren, maar ook de begeleiding van alle leerlingen. HGW is een systematische manier van werken. Het aanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlinen. Er word gekeken naar welke onderwijsbehoeften een kind nodig heeft. Daarop wordt het onderwijs dus aangepast.
De uitgangspunten.
Het HGW gaat uit van 7 uitgangspunten:
-De onderwijsbehoefte van een leerling staan centraal.
-Het gaat om afstemming en wisselwerking met de omgeving.
-De leerkracht doet ertoe. Hij kan het onderwijs passend maken.
-Positieve aspecten zijn van groot belang.
-Constructieve samenwerking tussen de school en de ouders.
-Doelgericht werken.
-De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.
Kenmerken:
HGW gaat niet uit van individueel onderwijs, waarbij klassiskaal lesgeven wordt afgewezen. Kinderen leren bij interactie en discussies veel van elkaar. Bij klassikale activiteiten kan de leerkracht ook nog goed rekening houden met de verschillende onderwijsbehoeften. HGW gaat ook niet uit van het feit dat een kind zich eerst goed moet voelen om succesvol te kunnen leren. Het is wel belangrijk en noodzakelijk voor succesvol onderwijs. Maar het is geen voorwaarde waar eerst aan moet worden voldoen voordat een kind kan leren. Als een kind zich inzet voor een uitdagende opdracht, kunnen het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid groeien. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een uitdagende leeromgeving. Een leeromgeving die is afgestemd op de basisbehoefte van leerlingen. HGW vindt het de naaste ontwikkeling goed, maar ziet wel gevaar. Een leerkracht moet beseffen dat hij goede rol speelt in het leerniveau van het kind. De leerkracht moet niet gaan afwachten tot een kind toe is aan een bepaalde vaardigheid of ontwikkeling. Bij HGW zijn gesprekken met leerlingen heel belangrijk. Leerlingen kunnen zelf goed aangeven wat ze nodig hebben, goed kunnen en wat anders moet. Ook zijn de oplossingen die de kinderen zelf brengen vaak het eenvoudigst.
HGW cyclus.
Het HGW cyclus is een hulpmiddel voor de zorg over de groep en individueel concreet te maken. Groepsniveau betekent dat in het groepsplan de onderwijsbehoeften van de leerlingen staan. Maar ook doet de leerkracht dit op individueel niveau. Maar dan voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Het cyclus kent vier fasen:
1- Signaleren - Bijvoorbeeld het signaleren van de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
2- Analyseren - Het benoemen van de onderwijsbehoeften.
3- Plannen - Leerlingen clusteren met vergelijkbare onderwijsbehoeften en een groepsplan maken.
4- Realiseren - Het groepsplan in de praktijk uitvoeren.
Meer weten.
Lees hier meer over het HGW of bekijk hier het filmpje.
Reactie opdracht 5:
BeantwoordenVerwijderenIk zie als eerste geen jump breaker. Je maakt goed gebruik van alinea's met kopjes. Je hebt een inleiding waarin je kort zegt waar je artikel over gaat.
Kijk na afloop even je tekst na op spelfouten. Je verteld veel informatie over het onderwerp en gaat ook op bepaalde punten in. zijn dit allemaal je eigen woorden?
Je kapt het artikel ineens af, je kan beter een conclusie of even een korte samenvatting maken.
Tips: Controleer op spelfouten, sluit anders af.
Tops: Duidelijke inleiding, diepgaande informatie