maandag 13 oktober 2014

opdracht 3 dyslexie

Dyslexie

Het word ook wel woordenblind genoemd. Bij dyslexie gaat het om lezen, spellen en ook schrijven. Het gaat om dyslexie als het geen andere leesproblemen kan aantonen.
Het kan een leesprobleem en spellingsprobleem zijn maar kan ook los van elkaar.

De term komt uit het Grieks en latijn, dys= niet goed functioneren, lexis= taal of woorden.

De definitie is ‘een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/ of spellen op woordniveau.



Oorzaak
Erfelijkheid is een grote bekentenis.
Daarnaast zijn er 3 theorieën:

1.       Er gaat iets mis in de aanleg van de hersenen waardoor de linker hersenhelft langzamer ontwikkelt dan de rechter helft.

2.       Een deel van de informatieverwerking in de hersenen verloopt niet snel genoeg.

3.       Verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en woordanalyse.

Diagnose
Vaak wordt de diagnose dyslexie al bij kinderen gesteld. Dyslexie is een hersenaandoening en blijft voor altijd.  

Kenmerken
Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben met:

  • om het verschil te horen tussen klanken als m en n; p, t en k; s, f en g; eu, u en ui
  • om de klanken in volgorde te zetten, zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21'
  • om de aandacht te houden bij 'klankinformatie' (gesproken woord)
  • met het inprenten van reeksen, bijvoorbeeld tafels of spellingsregels
  • met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
  • met het onthouden van losse gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
       
Gevolgen
Voor kinderen kunnen dit gevolgen zijn: Belemmering in het onderwijs en sociaal- emotionele problemen

Behandeling
Er is geen behandeling of therapie waarmee dyslexie wordt opgelost. Maar als dyslexie bij een kind is vastgesteld dan is er wel een zorgplan om kind extra te begeleiden op school of hulpmiddelen. Het is per kind verschillend.

Ondersteunen
Een kind heeft ondersteuning nodig om met dyslexie om te gaan. Ouders en begeleiders kunnen helpen door te oefenen en te trainen met kinderen. De kinderen hebben extra oefening nodig bij het lezen en spellen. Het is ook belangrijk dat de ouders het met school goed afstemmen.

Technisch leesprobleem
Bij technisch lezen is dyslexie een stoornis, niet bij het begrijpend lezen. Maar het kan wel belemmeren. Technisch lezen vraagt veel aandacht en energie. Het belemmert ook het vlot leren lezen. Kinderen met dyslexie blijven trager lezers. Ze moeten er meer energie in steken en zijn sneller afgeleid.

Links:

 

4 opmerkingen:

  1. Beste gertina,

    Jouw artikel geeft duidelijk aan wat dyslexie is. Je beschrijft hoe je hierbij moet ondersteunen en welke behandeling goed van toepassing zou zijn. Deze informatie kan ik ook goed gebruiken voor als ik zelf leerlingen heb met dyslexie. Ik kan en weet naar welke site ik zou moeten gaan als ik nog iets meer zou willen weten over dyslexie of als ik gewoon nieuwsgierig ben. Je artikel ziet er erg verzorgt uit en je heb uitgebreid gekeken naar de onderwerpen die goed van pas komen bij dyslexie. Je hebt een uigebreide maar niet al te lange uitleg gegeven, waarbij het lekker makkelijk te lezen valt. Je artikel ziet er verzorgt en duidelijk uit, met hier en daar wat plaatjes wat het ook niet saai maakt. Ik heb hier zeker iets aan in de praktijk, aangezien ik zelf ook wel kinderen in de klas heb met dyslexie. En nu weet ik waar ik informatie vandaan zou kunnen halen en hoe ik zou moeten handelen. Dit onderwerp spreekt mij zeker aan, omdat dit onderwerp vaak aan bod komt in het onderwijs. Een tip is dat er nog een jailbreak bij mag en dat het nog wel wat korter kan. Verder is het een duidelijk artikel met genoeg tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vindt het artikel duidelijk en informatief, het artikel ziet goed en netjes uit, en het heeft een duidelijke indeling. Je verteld veel over wat dyslexie precies inhoud. De indeling is goed je verteld eerst wat dyslexie is daarna de oorzaak, diagnose, kenmerken, gevolgen en hoe je deze leerlingen kan ondersteunen. Goed dat je er plaatjes bij hebt gedaan zo wordt het artikel niet saai. Je hebt er handige tips aan toegevoegd. Ik heb er zeker iets aan in de praktijk, zo ben ik alvast voorbereid voor als ik leerlingen met dyslexie in mijn klas krijg. Door de goede informatie weet ik hoe ik deze leerlingen kan begeleiden in de klas.

    Tip:
    Je bent vergeten een jailbreak toe te voegen.

    Top:
    Ziet er top uit, netjes en verzorgd, met goede en duidelijke informatie. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen