maandag 13 oktober 2014


Opdracht 3:


ADD is het het tegenovergestelde van kinderen met ADHD.  Kinderen met ADD vallen in eerste instantie juist niet op in de klas. Het is erg lastig om ADD bij een kind te constateren.  Toch kun je als je goed kijkt wel kinderen zien waarbij het vermoeden is dat er “iets” aan de hand is. De moeilijkheid is dat ze dezelfde dingen tonen die we allemaal wel eens vertonen: dagdromen, niet opletten, te laat komen, niet opruimen, spullen kwijtraken, enz. Het verschil zit hem in de mate ervan.

 
Kenmerken:

*Ze hebben moeite om aan het werk te gaan.

*Ze kunnen hun aandacht er niet bij houden.

*Ze gaan volledig in dat wat hen bezighoudt.

*Lijken niet te luisteren als ze aangesproken worden.

*Volgen aanwijzingen niet op.

*Raken vaak dingen kwijt.

*Stellen alles uit tot het laatste moment.

 

Positieve kenmerken:

*Vaak zijn ze fantasierijk.

*Deze kinderen hebben vaak een creatief talent.

*Ze zijn perfectionistisch.

*Ze denken vaak ver voor uit.

*Thinking “out of the box.”

*Ze zijn gevoelig.

*Ze hebben een groot inlevingsvermogen.

 

Doen in de klas?

*De sterke kanten van het kind te benadrukken.

*ADD is een stoornis, waar het kind niks aan kan doen.

*Kinderen met ADD kunnen zich soms ineens wél goed concentreren; namelijk bij grote interesse voor een onderwerp.

*Help deze kinderen altijd op gang en spoor veel aan. Doe dit wel op een positieve manier.

*Een kind met ADD zal taken uitstellen tot het  laatste moment. In bovenbouwgroepen, waar er van kinderen wordt verwacht dat ze al een beetje kunnen plannen, moet je deze kinderen extra hulp bieden.

*Wees alert op dyslexie.

 
Instructie

*Visualiseer zoveel mogelijk.

*Houd rekening met een trage auditieve informatieverwerking: als je dus iets vraagt aan het kind, moet het er wat langer over nadenken dan een kind zonder ADD.

*Geef informatie niet alleen via boeken, maar juist ook via andere media.

*Deze kinderen leren sneller via de praktijk dan uit boeken.

*Train het kind om routines in te slijpen.

*Train het kind om te leren concentreren op de momenten dat het echt nodig is.

*Geef het kind na afloop de ruimte om dingen rustig te verwerken.

 

 

 
 
 
 

 

 

1 opmerking:

  1. Hoi Emma,
    Jouw artikel ziet er verzorgd uit. Je hebt duidelijke punten beschreven. Eerst heb je een inleiding, en daarna per kopje kenmerken, positieve kenmerken, doen in de klas en instructie. Zo heb je in korte zinnen veel informatie gestopt. In het filmpje zie je iemand die ADD heeft zo heb je kort een beeld erbij dit is ook fijn ter ondersteuning van jouw artikel. Fijn dat je de link erbij hebt gezet wat op de site is er nog veel meer over te vinden.
    Een top: Artikel ziet er goed, verzorgd en netjes eruit
    Een tip: De afstand tussen de alinea’s is soms groot.
    Groetjes,
    Gertina.

    BeantwoordenVerwijderen