Onderwijs:
Jongens presenteren in het onderwijs minder goed dan meisjes.
Dat is wereldwijd een bekend probleem, maar niemand kan verklaren waarom de jongens steken laten vallen.
Ook in de politiek heerst er grote verdeeldheid over de mogelijke oorzaken van het probleem.
Onderzoek achterstand jongens:
De onderzoekers van de Radboud Universiteit van Nijmegen, concludeerden in hun onderzoek dat jongens niet in prestaties, maar wel in sociaal-emotionele ontwikkeling op de basisschool achterlopen op meisjes.
Leraren kregen vragen over de werkhouding en het sociale gedrag van hun leerlingen.
Meisjes werken nauwkeuriger terwijl jongens veel sneller de kop laten hangen.
Tevens komt naar voren dat jongens meer hun eigen zin willen doordrukken, in tegenstelling tot meisjes.
In groep 8 zijn de verschillen groter dan in groep 2.
Jongens en meisjes presteren nog altijd heel verschillend op school.
Meisjes zijn doorgaans beter in taal, volgen hogere opleidingsniveau’s en halen ook vaker hun diploma dan jongens.
Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs.
In het basisonderwijs zitten evenveel jongens als meisjes.
In het speciaal basisonderwijs zijn jongens in de meerderheid met 66%.
Aan het eind van de basisschool presteren jongens beter in rekenen en wiskunde.
Meisjes zijn juist beter in spelling en begrijpend lezen.
De achterstanden van meisjes bij rekenen/wiskunde zijn groter dan de achterstanden van jongens bij taal.
Jongens blijven op de basisschool vaker zitten dan meisjes.
In het Middelbaar Beroeps Onderwijs halen vrouwen vaker hun diploma (73,4%) dan mannen (66,8%).
Vrouwen doen het beter bij economie en zorg, mannen bij techniek en groen.
Op achttienjarige leeftijd zijn jongens oververtegenwoordigd in de lagere niveaus van het mbo.
Ook stromen ze minder vaak door naar het hbo en het wo dan meisjes.
www.schooljournaal.nl

Geen opmerkingen:
Een reactie posten