opdracht 4: passend onderwijs informatief
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij
scholen. Dat betekent dat de scholen per 1 augustus 2014 verantwoordelijk voor zijn
om, alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, een goede
onderwijsplek te bieden in het reguliere onderwijs. Daarvoor werken reguliere
en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden.
Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een
passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd.
In het primair en het voortgezet onderwijs zijn in totaal 152
samenwerkingsverbanden opgericht. In deze samenwerkingsverbanden werken het
regulier en speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband
maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle
scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen
krijgen in het speciaal onderwijs.
De samenwerkingsverbanden ontvangen geld
voor extra ondersteuning. Dit wordt verdeeld op basis van de afspraken die in
het samenwerkingsverband zijn gemaakt over de scholen. Zo is meer werk op maat
mogelijk en het geld zo veel mogelijk worden gebruikt voor ondersteuning op de
reguliere school en in de klas.
De extra ondersteuning op de reguliere
school kan gewoon in de klas, maar het kan bijvoorbeeld ook in een speciale
klas binnen de reguliere school. De scholen kunnen hier zelf in variëren:
leerlingen krijgen een deel van het onderwijs is een andere groep en een deel
in hun eigen klas.
Ook kan de school kiezen voor een
structuurklas of een trajectklas. Dit houdt in dat de klas waarin je werkt een
stuk kleiner is. Meestal zijn dit maximaal 12 leerlingen. De ruimte en de
lessen worden anders ingericht. Ook worden de leerlingen getraind in
vaardigheden.
Daarnaast kan de school ook nog gebruik
maken van remedial teaching, extra huiswerkbegeleiding, trainingen in sociale
vaardigheden, en er kan extra onderwijsondersteuning komen.
Uiteindelijk is het schoolbestuur er
verantwoordelijk voor om de leerlingen passend onderwijs te bieden. De school
kan de ondersteuning op diverse manieren aanbieden. Ook kan de school hulp
vragen aan specialisten uit het speciaal onderwijs of de jeugdhulpverlening.
Voor de leerlingen die gebruik maken van deze extra ondersteuning moet een
ontwikkelingsperspectief worden opgesteld.
Ontwikkelingsperspectief:
De school gaat in overleg met de ouders over het ontwikkelingsperspectief. Op het voortgezet onderwijs wordt de leerling hier ook bij betrokken. Als de leerling meerderjarig is en handelingsbekwaam dan is dit zelf verplicht.
De school gaat in overleg met de ouders over het ontwikkelingsperspectief. Op het voortgezet onderwijs wordt de leerling hier ook bij betrokken. Als de leerling meerderjarig is en handelingsbekwaam dan is dit zelf verplicht.
In het ontwikkelingsperspectief worden de
doelen van het onderwijs vastgelegd, de onderbouwing daarvan en de
ondersteuning die de leerling krijgt. De school evalueert het
ontwikkelingsperspectief tenminste één keer per schooljaar. Met het
ontwikkelingsperspectief komt het bestaande handelingsplan te vervallen.
dit is een site om de ouders te informeren over het passend onderwijs in Apeldoorn. ook kan je daar als leerkracht veel informatie vanaf halen over het passend onderwijs.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten